English Ελληνικα

Αβγό και Χοληστερόλη

Οποτεδήποτε ξεκινά μια συζήτηση για το αβγό υπάρχει μια αίσθηση ότι το βάζουμε να σταθεί στο εδώλιο του κατηγορουμένου και το καταδικάζουμε ή το υπερασπιζόμαστε ανάλογα με την ενημέρωση που έχουμε και πάντα σε σχέση με την χοληστερόλη.

Ποιά είναι λοιπόν η αλήθεια;

Το αβγό αποτελεί πλούσια πηγή «διαιτητικής» χοληστερόλης, δηλαδή της χοληστερόλης που βρίσκεται ή λαμβάνεται μέσω της τροφής.

Το θέμα λοιπόν είναι κατά πόσο αυτή η «διαιτητική» χοληστερόλη, ως λιπίδιο, επηρεάζει τα επίπεδα της χοληστερόλης του αίματος και κατά πόσο ευθύνεται, αυτή καθ’εαυτή, για τα καρδιαγγειακά επεισόδια.

Σύμφωνα με τις τελευταίες και πλέον έγκυρες ιατρικές ανακοινώσεις, τα κορεσμένα λιπαρά είναι η πρωταρχική αιτία της αυξανόμενης χοληστερόλης του αίματος. Η εξωγενής «διαιτητική» χοληστερόλη επηρεάζει μόνο κατά 20% τη συνολική χοληστερόλη στο αίμα.

Αντίθετα με τις περισσότερες τροφές ζωικής προέλευσης που περιέχουν κυρίως την LDL ή «κακή» χοληστερόλη, το αβγό περιέχει την HDL ή «καλή» χοληστερόλη.

Σήμερα η διεθνής ιατρική κοινότητα αποδέχεται ότι η χοληστερόλη δεν είναι η συλλήβδην υπεύθυνη για τα καρδιαγγειακά νοσήματα. Αυτή που ενοχοποιείται είναι η οξειδωμένη χοληστερόλη η οποία οφείλεται κατά κύριο λόγο στην πρόσληψη κορεσμένων λιπών. Η οξειδωμένη χοληστερόλη δημιουργείται από την επίθεση των ελεύθερων ριζών, επικάθεται στις αρτηρίες και προκαλεί αθηρογέννεση.

Αντίθετα, δίαιτες πλούσιες σε αντιοξειδωτικές ουσίες, όπως το αβγό, προστατεύουν από την επιβλαβή δράση των ελεύθερων ριζών.

Εν κατακλείδι, εάν κάποιος ή κάποια έχει κανονικά επίπεδα χοληστερόλης και ακολουθεί μια ισορροπημένη διατροφή, δεν χρειάζεται να ανησυχεί για τον αριθμό των αβγών που καταναλώνει.

Ενδεικτικά, ένα αβγό περιέχει 1,9 γρ. κορεσμένου λίπους, ενώ μια μερίδα μοσχαρίσιου κρέατος 14 γρ. και μια μερίδα χοιρινού 17 γρ.!

338U9411